Error message

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (line 2405 of /var/www/vhosts/rocket-sport.pl/includes/menu.inc).

Jak w ogóle zbudowane są opony? Jak to wygląda? Czemu jest tak istotne, żeby kupić dobre modele?

Opona jest tym elementem napędu samochodowego, który wchodzi w kontakt bezpośredni z podłożem. Bezwypadkowa oraz bezawaryjna jazda dostosowana do panujących na drodze warunków, przede wszystkim jest zależna rzeczywiście od jakości i wyboru właściwych opon. Nad ich budową zazwyczaj się nie zastanawiamy, ale podstawowa wiedza przyda się każdemu, zwłaszcza że każdy składnik opony i jego wykonanie decyduje o ostatecznych walorach użytkowych.

koła
Author: iStock
Source: iStock
Najważniejsze składowe normalnej opony to: bieżnik, osnowa, opasanie oraz stopka.

Przedstawiana porada jest dla Ciebie użyteczna? W takim razie sprawdź oprócz tego inne tego typu posty i przeczytaj więcej wskazówek.

Pierwsza z wymienionych rzeczy bezpośrednio styka się z powierzchnią drogi, jego wartość jest o tyle istotna, że odpowiada za przyczepność do podłoża. Inaczej wygląda rzeźba bieżnika innym z typów opon: te zimowe przystosowane do poruszania się po śniegu oraz śliskich powierzchniach będą całkiem inaczej wyprofilowane od tych w oponach typu sportowego czy na lato (więcej na Osnową są warstwy potocznie zwanego kordu, czyli specjalnego włókna, często z wiskozy albo poliamidowego. Te części układane są różnie w zależności od przeznaczenia opony. Osnowa to warstwa wzmacniającą całość opony.

Następnym elementem, także wykonanym z kilku części kordu, jest tzw. opasanie, to płótno ułożone na obwodzie opony, którego celem jest dodanie sztywności strony czołowej opony i utrzymanie kształtu jest to zabezpieczenie przed zmianą kształtu pod wpływem sił oddziałowujących na oponę w czasie jej użytkowania. Na koniec część opony, przylegająca do felgi, nazywana jest stopką . Robi się ją z drutów wzmacniających. Stopka jest miejscem o tyle strategicznym, iż jest odpowiedzialna za odpowiednie utrzymanie opony na feldze.

Kupno opony do naszego auta jest zależny oczywiście różnych rzeczy. Najważniejsza jest pora roku, wiadomo bowiem, że w zimę nie można jeździć na oponach typu letniego. Podobnie lepiej na lato wymienić opony z przeznaczonych na zimie na letnie. Wiele ludzi tak nie robi uważając, że nie ma sensu. A w rzeczywistości sprawa jest poważna, gdyż opony zimowe reagują odmiennie na śnieg, a odwrotnie na parującą od gorąca powierzchnie. Sporo osób ma też opony na cały rok, lecz jednakże jest to średni pomysł. Jeśli bardzo chcemy musimy wybrać naprawdę solidne opony tego rodzaju.